maanantai 28. lokakuuta 2013

Dialyysiä ja kotihommia

Ihan aluksi tämän päivän paskauutiset jotka tulee Kelalta. Eivät myöntäneet korotettua eläkkeensaajan hoitotukea ku menoja ei oo ollu vuoden ajalta nii paljoa ku korotus vaatii. Kuulemma kannattaa yrittää uuestaan ku siirryn peritoneaalidialyysiin. Liekö nuo menot siitä mihinkään nousee sittekään mutta koitetaan silti. Ehkä ne mieluumin maksaa mulle vaivanpalkkaa ku ite hoidan itteni. Nythän mää kulutan yhteiskunnan rahoja vetämällä lonkkaa sairaalassa ku hoitajat tekee kaiken työn. On mulle ehotettu että alkasin ite laittaa konetta mutta ku tarkotus oli siirtyä kotihoitoon jo aikaa sitte, en oo viittiny opetella. Eikä mua sillo aluksi, totta puhuakseni, edes kiinnostanu koko dialyysi. Enkä olis varmaaan edes jaksanukaan, olihan siinä kaikenlaista muutaki mielessä.
Hoito meni normisti eli alotettiin liian isolla poistolla, tuli huimaus ja jalat kohti kattoa. Poisto pienemmälle ja lopulta ku alko oksettaa, lopetettiin koko homma just ennen ku neljä tuntia tuli täyteen. Äkkiä oksetus meni ohi ku palautettiin veret ja huimauski väheni vähän aikaa istuskeltuani. Sitte syömään ja kotia päikkäreille.
Kokonaispoistoksi jäi siis 2.6l mikä on tosi vähän maanantain poistoksi. Mökillä tuli syötyä vadelmakiisseliä sen verran että olin sitte varovainen kaiken muun kanssa.
Jalkaan on tullu kuiva rupi ja tässä oottelen että se tipahtaa pois. Sittehän vos edetä katetriasiassa. Silmälle kuuluu sellasta että sillä välillä näkee jotai ja välillä ei. Tuo veri elää siellä mutta on se nyt parempi ku ennen injektiota. Tässä piakkoin pistetään toinen injektio ja josko se sitte menis vielä paremmaksi. Kuulemma dialyysit saattaa aiheuttaa noita vuotoja, muun muassa. Saan joka kerta hoidossa hepariinia verenkiertoon mikä estää verta hyytymästä letkustoihin. Että vähän sellanen sattumien summaki se vuoto on.

Mulla on tässä siivous vähän vaiheessa. Oon sitkuttanu sitä taas ihan liian kauan. Enää ei tarttis ku pestä lattiat ja laittaa petivaatteet. Jätän tuon lattian pesun huomiseksi ja asetu n sohvalle. Oon huomannu että ku asioita siirtää ja siirtää, ne painaa jatkuvasti mieltä. Nyt ku päätän että pesen lattiat huomena, voin unohtaa sen tältä illalta ja olla hyvillä mielin ja rauhassa. Eli tollanen asioitten siirtäminen mitä minäki paljo harrastan, on sitä pahimman sortin ittensä kiusaamista. Ku sanotaan että tekemättömät työt on raskaimmat, se pitää paikkansa. Huomena on aika sille ja nyt otetaan iisisti.

Ai nii, aamulla seiskan jälkeen oli lämmintä 9 astetta. Huh huh, menis melkei kesäaamusta vaikka eletään lokakuun loppua. Cool, sanon minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti