perjantai 5. kesäkuuta 2015

Gastropareesi

Viikko on menny yhessä vilauksessa. Taas.
Keskiviikkona käytiin Marjon kans viemässä yks lähetys matkahuoltoon, ja kuinka ollakaan, kastuttiin tulomatkalla ku alko sataa vettä. Käytiin kaupassa, ja sillä välin sade lakkas, joten säästyin sen suuremmalta paleltumiselta. Sadevaatteitahan, eikä oikei muutakaan vaatetta, ollu kauheesti päällä.

Keskiviikkoiltana en muistanu yhtään, että ois pitäny alottaa hoidot jo viimeistään klo.23. Aamulla piti olla munuaispolilla tapaamassa ravitsemusterapeuttia klo.9. Hoidot kestää 9h, ja alussa menee joku vartti ku tyhjentää mahan, ylimäärästä. menin nukkuun yhen maissa, enkä tietenkään ollu muistanu laittaa ees kelloa soimaan aamuksi. Heräsin itekseni kasin jälkeen, lopetin hoidon ja lähin sairaalaan.
Se oliki mielenkiintonen reissu se.




Menin siis sen gastropareesin vuoksi kuulemaan ruokavaliosta, mikä saattais auttaa siihen, että ruoka etenee nopsempaa suolistoon. Lisäki se on nyt kai tämä gastropareesi, mikä ärsyttää mun paksusuolta, ja saa sonnan veteläksi.  Maha on ollu kuralla joulukuun alusta lähtien.

Kaikki keitetty ja haudutettu on parempaa, ku paistettu tai savustettu. Leivissä ei pitäs olla siemeniä, raaàt kasvikset on huonoja sulamaan, tomaatti ja paprika on kaltattuna parempi ku kuorineen, ku ne tahtoo sulaa huonosti. Smoothiet on just parasta, ja ananasta ja parsaa tulee välttää, ku niissä on säikeitä. Ananas murskana on hyvä juttu. Parsa on muutenki mun no no-listalla.
Alle 8kk vauvojen ruuat on just parasta, mitä mun tulis syyä. Kerroinki, että oon aina ollu huono syömään mitään kauheen kiintiää. Lapsenaki muistan, ku muussasin kaikki ruuat soosiksi, ja salaatit ja kaikki sinne sekaan. Opiskeluaikoina lopetin muussaamisen, ku se herätti sen verran hilpeyttä ruokalassa, eikä mua huvittanu kuulla syöväni vauvanruokaa.
Lihaa ei tulis syyä oikeestaan muuta ku jauhettuna. Mukavaa saaha oikein lupa olla syömättä lihaa, se ku ei oo koskaan ollu mun suurta herkkua.
Lisäksi ruuat tulee purra hyvin. No mun kohalla sitä ei voi enää paljo paremmin pureskella. Oon monesti laskenu, miten ihmiset jauhaa ruokaansa ja ihmettelen suuresti, ettei kukaan oo vielä tukehtunu. Minä jauhan niitä vähintään sellaset 40-50x, mutta yleensä yli 50. Laskekaapa huviksenne omia pureskelujanne, yllätytte. Siksi mää oon nii hidas syömäänki ku aika menee jauhaessa.
Ravitsemusterapeutti epäili, että ois ollu jo nuorempana jotai ruuansulatusongelmaa, ku kyllä keho kertoo, mitä se haluaa. Ja jos se ei halua huonosti sulavaa, senki se ilmottaa.
Mun syömän ruuan koko tulis olla 1-2mm kooltaan, sen paksusuoli helposti sulattaa. Sen suuremmat partikkelit ärsyttää sitä. Nii että jos joku vois lainata mulle vauvaa rekvisiitaksi jatkossa kauppareissuille. Vaikka oonhan mää jo valmiiksi tiineen näkönen mahoineni

Toinen asia, mikä on hyvempi juttu, on se, että saan jatkossa proteiinijuomat ilmaseksi sairaalasta. Laskettiin mun proteiinintarve, ja verrattiin sitä päivittäin saamaani proteiiniin. Tarve ois n. 70g/vrk, ja mulla se jää hädintuskin puoleen tuosta. Dialyysi syö proteiineja kehosta, ja jos sitä ei saa ravinnosta, ne menee lihaksista. Niistä olemattomista.
Sillon ku alotin dialyysit, proteiinilisät ja lisäravinteet sai sairaalasta ihan vaan pyytämällä, mutta sitte vyötä kiristettiin, ja nykyään niitä saa vaan erikoistapauksessa. Samoihin aikoihinhan meiltä sillosilta hemodialyysipotilailta vietiin se iki-ihana aamupalaki, jota edelleen kaiholla muistelen.




Eilen oli puolustusvoimien lippujuhla. En ois muuten tienny, mutta ku olin syöksymässä pusikkoon piiloon rollaattorin kans, tajusin. Siitä syystä ne koneet lenteli ylilentoja. Näin hienon kuvan sain helikoptereista. Taksikuski joka vei mut Patelaan, kerto, että lippujuhlaa vietetään Mannerheimin syntymäpäivänä. Okei, tiiän nyt senki. Mun puolesta vois kuitenki lakata polttamasta valtion rahoja tollasiin kokoontumisajoihin. Tämä ei oo isänmaanvastustajan kannanotto, vaan vinkki, miten voitas säästää pitkä sentti, vaikka vanhustenhuoltoon. Idea on ihan vapaasti päättäjien käytettävissä!




Siinon vanha naama ja uuet öögat. Aika fiksun näkönen, vai? Oisittapa nähneet, miltä mun posket näytti sellasten melkein pyöreitten lasien kans. Hohhoijakkaa, isolta lantulta! Noilla se näyttää ihan kohtuulliselta, enää vaan lantulta.
Tässä lähempää nuo toiset kakkulat. On nii söpöt, että melkei hirvittää. Kukkalasitäti ja viherpiipertäjä.




Jännän äärellä ollaan... Kaikki reissua hommat reissua varten on hoidettu, paitsi pakkaaminen. Maanantaiaamuna lähtään Helsinkiin ja päivällä yli Tallinnaan. Sieltä matka jatkuu päivällä Narvaan, ja siellä hotellissa meitä oottaa iso lasti dialyysinesteitä. Sieltä matka jatkuu Peipsjärven rantaa alaspäin, ja... Ihanaa lähtä! Mukavaa päästä pois kotua vähäksi aikaa. Edellinen reissu oli viime kesänä haitarileirillä Ylläksellä. Mahtavaa oli sieläki, ku sai olla pois näitten seinien sisältä, ja näiltä kulmilta. Muutaki kivaa on tiedossa kesälle, ja seki on ihan mahetsua se!

Eipä tässä tällä kertaa muuta, ku moikka!

PS: Täällä on muuten testissä uuet hälytyslaitteet, ihan vaan varkaille tiedoksi. Jos kuitenki tuutte sisälle tai edes rappuun, nii muistakaa hymyillä!

3 kommenttia:

  1. Hyvät tuopit ja jointit lellulle, rakas vittuilija.

    VastaaPoista
  2. Hei, puolisen vuotta kulunut viimeisimmästä postauksestasi - toivottavasti voit hyvin :) Hyvää joulun odotusta!

    VastaaPoista
  3. Mitä on tapahtunut, kun olet kadonnut? Oletko kunnossa?

    VastaaPoista